Το παιδί σας είναι ήσυχο, ντροπαλό και ανησυχεί πολύ. Μήπως έχει άγχος;

Μοιραστείτε το άρθρο

Tο να έχουν λίγο άγχος είναι ένα καλό πράγμα. Θέλουμε τα παιδιά μας να αισθάνονται κίνδυνο όταν περνούν από το δρόμο ή μιλάνε σε έναν ξένο, ή να διαβάζουν περισσότερο κατά τη εξεταστική περίοδο επειδή θα μπορούσαν να μην γράψουν καλά.

Ωστόσο, μερικά παιδιά ανησυχούν πολύ για τα πάντα, έτσι βλέπουν τον κίνδυνο ή ακόμη και τον αναζητούν σε καταστάσεις που δεν είναι και τόσο επικίνδυνες. Σύμφωνα με έρευνα που έγινε από την Ένωση κατά του Άγχους και της Κατάθλιψης, μόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες, ένα στα οκτώ παιδιά έχουν άγχος. Σε μια μελέτη του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια έδειξαν στα παιδιά εικόνες από κάποιον που ούρλιαζε και δίπλα έβαλαν κάτι φιλικό (όπως ένα χαμογελαστό κουτάβι ). Τα περισσότερα παιδιά χαλάρωσαν όταν είδαν ότι δεν υπήρχε «κάτι να φοβηθούν». Τα αγχώδη παιδιά όμως επικεντρώνονταν στο πρόσωπο που ούρλιαζε, αγνοώντας μερικές φορές τη θετική εικόνα εντελώς. Ο εγκέφαλός τους ήταν συνδεδεμένος με τον φόβο.

Η μελέτη του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας έδειξε επίσης ότι τα αγχώδη παιδιά έχουν επίσης λιγότερη οπτική επαφή με άλλους ανθρώπους. Ο κίνδυνος εδώ είναι να χάσουν τα καθησυχαστικά κοινωνικά ερεθίσματα που τους λένε: «Χαλάρωσε, θα είσαι εντάξει, συνέχισε και μην φοβάσαι». Ο ψυχίατρος Dr. Carl Shwartz είπε ότι αυτό μπορεί να επηρεάσει τις αποφάσεις και τις εμπειρίες τους όταν μεγαλώσουν.

«Αυτά είναι τα παιδιά που φοβούνται να σηκώσουν το χέρι τους στην τάξη ή να βγούνε ένα ραντεβού στο γυμνάσιο.»

Ορισμένες μελέτες υποδεικνύουν ότι τουλάχιστον 1 στα 5 παιδιά έχουν κάποιας μορφής διαταραχή άγχους. Το πρόβλημα είναι ότι είναι δύσκολο να γίνει διάγνωση ή θεραπεία. Μερικές φορές οι προφανείς συμπεριφορές – οργή, απώλεια όρεξης, κακοί βαθμοί – θα τραβήξουν την προσοχή των γονέων. Αλλά τα αγχώδη παιδιά είναι συχνά πολύ ήσυχα και με καλή συμπεριφορά μέσα στην τάξη. Δεδομένου ότι αισθάνονται επίσης ότι αποτυγχάνουν ή απογοητεύουν τους άλλους, πολλά από αυτά αποδίδουν πολύ καλύτερα από τον μέσο όρο. Φαίνονται λίγο ντροπαλοί, αλλά παίρνουν τόσο καλούς βαθμούς και ποτέ δεν μπλέκουν σε προβλήματα οπότε κανείς δεν αισθάνεται το σταθερό εσωτερικό στρες τους. Το άγχος στα παιδιά έχει γίνει γνωστό ως μια «κρυμμένη» ψυχική επιδημία.

Τι προκαλεί το άγχος της παιδικής ηλικίας;


Μερικοί ψυχολόγοι πιστεύουν ότι μερικά παιδιά απλά γεννιούνται με μια αγχώδη προσωπικότητα. Μια μελέτη που ακολούθησε μερικούς ανθρώπους από τη βρεφική ηλικία μέχρι την πρώιμη ενηλικίωση, διαπίστωσε ότι τα μωρά που ήταν πολύ ενοχλημένα και πραγματικά ευαίσθητα στα ερεθίσματα (αλλαγές στο φως, τη θερμοκρασία, τον ήχο ή στα αγγίγματα) είχαν υψηλότερα επίπεδα στρες ως ενήλικες. Το άγχος μπορεί επίσης να δημιουργηθεί από ένα αγχώδες περιβάλλον στο σπίτι, την υπερβολική πίεση από υπερβολικές ή μη ρεαλιστικές προσδοκίες ή από μια κρίση όπως ο χωρισμός των γονέων ή ένας θάνατος στην οικογένεια.

Η ψυχολόγος Stella Formosa αναφέρει ότι οι προκαταλήψεις για το φύλο παίζουν επίσης ρόλο. «Τα αγχώδη αγόρια διδάσκονται επίσης να καταστέλλουν ή να κρύβουν τους φόβους τους (επειδή πρέπει να« γίνουν άντρες ») ενώ τα κορίτσια μπορεί να είναι υπερβολικά προστατευμένα και υπερπροστατευμένα.» Και στις δυο περιπτώσεις τα παιδιά δεν μαθαίνουν τρόπους αντιμετώπισης των συναισθημάτων τους.

Το άγχος μπορεί να καθυστερήσει το παιδί σας

Η Formosa λέει ότι το άγχος παρεμποδίζει τις σχέσεις του παιδιού σας και την προθυμία τους να αναλάβουν κινδύνους. «Μπορεί να δυσκολευτούν να κάνουν φίλους ή να αποφεύγουν καταστάσεις όπου μπορούν να αποτύχουν. Μπορεί να μην το βλέπετε όταν πάει σχολείο και παίρνει καλούς βαθμούς, απλά μελετώντας σκληρά, αλλά όταν θα δουλεύει θα χρειαστεί κοινωνικές δεξιότητες, ανάληψη κινδύνου και ευελιξία για να μπορέσει να πετύχει. Σαν ενήλικες δεν θα υψώσουν ανάστημα ποτέ ή θα ρισκάρουν,και με τα καθημερινά επίπεδα στρες να είναι πάντα υψηλά, μια μικρή πίεση στην εργασία θα μοιάζει με ανυπέρβλητη κρίση. » «

Το πρόβλημα με το άγχος, τόσο στα παιδιά όσο και στους ενήλικες, είναι ότι τα συναισθήματα είναι συνήθως πολύ πιο δύσκολο να ξεπεραστούναπό ότι το ίδιο το πρόβλημα «Βοηθήστε το παιδί σας

Εάν το παιδί σας φαίνεται υπερβολικά επιφυλακτικό, ντροπαλό ή έχει μεγάλη τάση να ανησυχεί, μπορείτε να εστιάσετε στη διδασκαλία θετικών μηχανισμών αντιμετώπισης του άγχους. «Δεν μπορείς να του πεις να μην ανησυχεί γιατί θα το κάνει ακόμα. Αλλά όπως και η άσκηση στο γυμναστήριο θα σας βοηθήσει να σηκώσετε μεγαλύτερα βάρη χωρίς να κουραστείτε, μπορείτε να του μάθετε να αντιμετωπίζει ολοένα και πιο δυσάρεστες καταστάσεις χωρίς να πανικοβάλλεται ».

Για παράδειγμα, εάν δεν θέλει να βρίσκεται με πολύ κόσμο, γραψτε τον σε μια τάξη ψυχαγωγίας , όπου θα μπορεί να διασκεδάσει παρέα με άλλους ανθρώπους χωρίς να αναγκαστεί να επικοινωνήσει μαζί τους έναν προς έναν αμέσως. Στη συνέχεια, προχωρήστε σιγά σιγά με μεγαλύτερες ομάδες ανθρώπων έως ότου καταλήξετε σε πολύ μεγάλες ομάδες εθελοντισμού πχ. Οι φοβίες μπορούν επίσης να ξεπεραστούν σιγά σιγά: ένα παιδί που φοβάται τα σκυλιά μπορεί να ξεκινήσει κοιτάζοντας τα σκυλιά από μια ασφαλή απόσταση, στη συνέχεια πλησιάζοντας τα σε ένα κατάστημα κατοικίδιων ζώων και στη συνέχεια παίζοντας με ένα φιλικό κουτάβι.

«Αυτές οι εμπειρίες του δίνουν μια συναισθηματική πανοπλία. Την επόμενη φορά που θα φοβηθεί κάτι, μπορείτε να πείτε: «Θυμήσου ότι και πιο πριν φοβόσουν αυτό όμως τώρα πια δεν είναι και κάτι τόσο τρομαχτικό». Η Formosa λέει ότι είναι επίσης σημαντικό να τα ενθαρρύνουμε να μιλάνε για αυτά που αισθάνονται.Οι φόβοι που δεν τους εκφράζουμε είναι δύσκολο να καταπολεμηθούν. Όταν εκφράζετε κάτι – όπως «ανησυχώ για το _______» και «νομίζω ότι αν το κάνω αυτό, τότε θα συμβεί αυτό» – τότε θα μπορείτε να σκεφτείτε και λύσεις ».

Η Formosa χρησιμοποιεί επίσης μια τεχνική που ονομάζει τα Συναισθηματικά Μαθηματικά. «Εφόσον σκέφτεστε περισσότερο τα θετικά οφέλη από τους αρνητικούς φόβους, τότε θα είστε εντάξει.» Προτρέπει τους ασθενείς της να σκεφτούν τρία εμψυχωτικά ή χαρούμενα πράγματα για κάθε φόβο που αντιμετωπίζουν.Κανείς δεν πρέπει να ζει μια ζωή καθορισμένη ή περιορισμένη από τους φόβους του, λέει. «Ως γονέας, είστε σε μια θέση που πρέπει να διδάξετε στα παιδιά σας πώς να είναι γενναία».

Μοιραστείτε το άρθρο

shares